U ontvangt van ons uw geneesmiddelen zoals voorgeschreven door uw (huis)arts. U slikt op recept vitamine D in een hoge dosering, mogelijk in combinatie met calcium. Dit geneesmiddel wordt helaas per 1 januari 2023 niet meer vergoed door uw zorgverzekeraar, wat betekent dat u hiervoor zelf moet betalen. In deze brief geven wij u hier meer informatie over.
Niet meer vergoed, maar wel belangrijk
Omdat u de vitamines in een hoge dosering slikt, is er nog steeds een recept van uw (huis)arts nodig. Zoals u gewend bent, kunnen wij het recept voor u verwerken en de vitamine D leveren.
Het voordeel van vitamine D via uw vertrouwde apotheek
- Wij houden samen met u en uw arts het overzicht
- De apotheek bewaakt de veiligheid van uw totale medicatiegebruik
- U maakt mogelijk gebruik van de diensten van uw apotheek, zoals de herhaalservice of de medicatierol.
Waarom is vitamine D belangrijk?
Vitamine D is belangrijk voor het behoud van sterke botten en een sterk gebit. Ook draagt vitamine D bij aan goede spierfuncties en ondersteunt het uw immuunsysteem. De hoge dosering vitamine D gaat uit de vergoeding omdat de overheid wil bezuinigen op medicijnkosten; het betekent niet dat de medicijnen niet goed werken of niet belangrijk zijn. Ook is de medische richtlijn voor het gebruik van vitamine D niet veranderd. Wij adviseren u dan ook vitamine D te blijven gebruiken.
Kosten
Op dit moment weten wij nog niet wat de kosten zullen zijn als de vitamine D uit de basisverzekering is gehaald. We spannen er ons samen met onze partners in de zorg voor in, dat wij u een voordelig en breed toegankelijk tarief aan kunnen bieden.
Heeft u vragen?
Dit bericht is ter kennisgeving, u hoeft zelf geen actie te ondernemen. Tot 1 januari 2023 hoeft u nog niets bij te betalen. Heeft u naar aanleiding van deze brief vragen? Dan kunt u deze stellen aan de apothekersassistente. In verband met de drukte in de apotheek, verzoeken wij u deze vragen per mail te stellen. U kunt mailen naar apotheekannen@ezorg.nl, wij streven ernaar u zo spoedig mogelijk van een antwoord te voorzien. Lukt het niet om ons te mailen, dan kunt u op werkdagen tussen 8.00 – 12.00 uur en 13.00 -17.00 uur bellen met de apothekersassistente.